Zoete wraak

  
Ken je de dichter, vraagt de immens grote vrouw, met een kinderlijke stem, ze noemt een naam, ze wacht af, haar mond ietsje open. Ze vindt het een meesterlijke vondst van haar zelf om tegen me op te bieden. De dichter is waarschijnlijk één van de ‘wereldberoemd in het dorp’ sterren. Dus ik schud nee, overweeg of ik zal vragen of het de mafkees is die elke vrijdag bij de Ruïnekerk staat, met dichtles. Maar ik houd wijselijk mijn mond, want het durp is heilig, zo niet onaantastbaar. Iedereen doet eraan cultuur van de bakker tot de werkster, volstrekt niet gehinderd door kennis. Ik ken uiteraard wel Lucebert, en ben een liefhebber van zijn dichtkunst, edoch waar ze eindeloos mee aan de haal gaan, verdraaien verdorie zijn lyriek, dragen het voor op Lucebertdagen. De kluizenaar Lucebert stapt nog van ellende uit het graf. Tegen zoveel naïviteit is men weerloos.

  

Huwelijk

Jaren en jaren bijelkaar, uit liefde en tegelijkertijd met een brok haat zijn ze samen en tot elkaar veroordeeld. Ze versterken elkaar in de passie voor ambachtelijkr kunst. Zij loopt altijd vijf meter voorop, hij keutelt er vijf meter achter aan. Of valt me dat op doordat ze niet alleen boven alles uit torent vanuit een ongepaste nieuwsgierigheid maar ook fors is. 
  
Ze is vooral van het rendements denken, huishoudelijk, en heeft geen idee ergens van, met name niet gehinderd door enige kunst kennis. Dat ik een luftmensch ben, dus niet van deze aarde ontgaat haar volkomen, als weinig fijnbesnaarde vrouw. Maar ze hebt een hbo cursus gevolgd hoor. Ze gelooft heilig in de man, en kijkt tegen hem op, een zelfbenoemde cineast. En ze vertelt vol trots hoe hij ooit zijn bevriende docent op de filmacademie belazerde, door een niet bestaande schrijver te beschrijven in een examen opdracht. En hij kreeg een negen, daarna had hij de leraar, een vriend notabene, de waarheid verteld, en kreeg een 2, terecht, volgens mij als zijnde docent. En ik luisterde vol oprecht afgrijzen naar de beppende vrouw.

In de eerste plaats is het een voorbeeld uit een andere eeuw, zo lang geleden al. Maar wat zijn je maatstaven dan, hoe ver ben je dan heen? Wat bezielt iemand? Wil zo n jongeling aantonen dat hij de meester de baas is, of aan zich zelf juist…want geteisterd door een aanhoudend minderwaardigheidscomplex en behoefte om het te overschreeuwen, 

De grote vrouw is een beetje dom, en schaart dat voorval onder zijn lollige kunstenaars breins streken. Kennelijk is dat zijn motto in dit leven geworden. Mensen aftroeven met een grote mond, en superieur voelen, narcisme ten top. Om die reden vertelden ze de afgelopen weken heel Algarve dat ze wereldberoemd zijn in Nederland. …

Deze Amsterdammer blijkt zijn grenzeloze streken nog niet verleerd te zijn, is in die zestig jaar niks veranderd en blijkt geen seniele man maar een eerste klas onbenul, vol gebakken lucht….

  

Geef een reactie

